Recreatie-eiland voor de kust van Scheveningen

Civiele Techniek Projectgroep CF629


Inleiding

Bouwen op zee is een mogelijke oplossing voor de schaarste aan ruimte, energie en water voor de in de kustgebieden liggende metropolen. Wij, de 4e-jaars projectgroep CF629 van Civiele Techniek, ontwierpen een recreatie-eiland in zee. Het eiland moet plaats bieden aan 450 personen en een minimaal oppervlak van 5000m2 hebben.

Alternatieven

Een tweedehands jack-up olieplatform als recreatie-eiland heeft financiële voordelen. Bovendien komt een constructie op palen, vergeleken met het drijvende of opgespoten alternatief, veel beter uit de bus qua uitvoerbaarheid.

Locatie

Het recreatie-eiland komt te staan midden tussen de haven van Scheveningen en de Wassenaarse Slag, 4500 meter uit de kust. Deze locatie is optimaal als gekeken wordt naar: waterdiepte, afstand tot de haven, ligging van de brekerzone, morfologische gevolgen, leidingen, vaargeulen en de ligging van zandwinplaatsen.

Verbinding

Als transportmiddel, om mensen en goederen van en naar het eiland te brengen, is er gekozen voor de hovercraft. Het in- en uitstappen van passagiers vindt plaats buiten invloed van de golven, wat voordelen biedt m.b.t. aanleg van afmeerconstructies.. Het nadeel van een beperktere inzet –de hovercraft kan niet uitvaren bij golven hoger dan 2.5 meter– weegt hier niet tegen op.

Functies

Om het eiland voor voldoende bezoekers aantrekkelijk te maken, zal het de volgende functies bieden: Een theater, een en hotel, een restaurant, een zwembad, een zonneterras, een snackbar en een haven. Het totaal benodigde oppervlak om deze functies te kunnen vervullen bedraagt ongeveer 8300 m2.

Uitvoering en duur

Het hele proces van het aankopen van een oude jack-up platform tot de ingebruikneming van het recreatie-eiland bestaat uit vier fasen:
  • Verkrijgen en transporteren van de jack-up
  • Verbouwen tot recreatie-eiland
  • Plaatsen op locatie
  • Afbouw en oplevering

Afbouw en oplevering

Voor het verbouwen zal het platform van Noorwegen naar de haven van Rotterdam versleept moeten worden. Als het platform verbouwd is, moet het naar zijn locatie gesleept worden. Daarnaast zal dan onderhoud en controle van de constructie en de voorzieningen moeten plaatsvinden. Del hele uitvoering zal ongeveer 40 weken in beslag nemen.

Haalbaarheid

Op basis van de gebruikte kentallen en aannames blijkt, dat de opbrengsten van de voorzieningen op het eiland niet rendabel zijn. Om het project te kunnen realiseren moet men extra geld ergens vandaan kunnen krijgen. Er is gedacht aan drie oplossingen: 
  1. Volledig gesubsidieerd: Daar is een totaalbedrag van € 19,2 miljoen voor nodig 
  2. Entreekaartjes: Bezoekers van het eiland dragen voor een gedeelte de kosten door entree te betalen. Als wordt uitgegaan van 600 bezoekers per dag, dan is de prijs per persoon bij de oplevering vastgesteld op € 8,45 
  3. Gedeeltelijk gesubsidieerd: 50% gesubsidieerd (€ 9,6 miljoen aan subsidie) in combinatie met entreegeld (600 bezoekers per dag). De prijs per persoon bedraagt dan € 4,22.

Delft, April 2002
Projectgroep CF 629:
Ahmed Ali
Erik Arnold
Ike van Giffen
Michiel Dessens
Moritz Muller
Remco Kleinlugtenbelt
Rudy Izendooren
Sjoerd de Wit