Stabilisatie van
woonplatformen in zee

door Jasper van Lammeren en Johan van den Berg

Introductie

Door overbevolking van de aarde zal kolonisatie van de zeeën in de toekomst onontkoombaar zijn. Echter zorgen golven voor hinderlijke bewegingen. In dit onderzoek bekijken we of het mogelijk is om een drijvend woonplatform te ontwerpen welke met behulp van een eenvoudig - niet energie behoevend - dempsysteem gestabiliseerd wordt opdat de mens er comfortabel kan leven.
De bebouwing schuift steeds meer op in de richting van de zee (foto Hong Kong)
Een semi submersible heeft een lage eigen-frequentie, waardoor de aanstoting door golven bijna geen effect heeft op de constructie, zodat de bemanning geen last heeft van zeeziekte.

Probleemstelling

Omdat de bevolkingdruk zich voornamelijk in metropolen in kustgebieden voordoet moet de Ecoboot relatief klein zijn. Het principe van een semi submersible (zie figuur links) is niet mogelijk vanwege de grote afmetingen en waterdiepte. Vastzetten aan de grond kan ook niet. Het dempingprincipe van Den Hartog biedt mogelijkerwijs een oplossing.

Dempingsprincipe

Door gebruik te maken van een ‘tegentrillende massa’, gebaseerd op het principe van de Den Hartog demper, wordt er een kracht opgewekt tegen de beweegrichting van het platform in, waardoor de grootte van de bewegingen worden gereduceerd. (zie figuur rechts, en legenda hieronder)

 

 

 

Het dempingsprincipe. De groene massa kan worden gezien als het platform, de gele massa, de onderliggende veer en demper als de tegentrillende massa. De veer, demper en bewegende ondergrond geven de eigenschappen van de zeegang weer.

Het dempingsprincipe. De groene massa kan worden gezien als het platform, de gele massa, de onder-liggende veer en demper als de tegentrillende massa. De veer, demper en bewegende ondergrond geven de eigenschappen van de zeegang weer.

Resultaat

Het dempsysteem is instaat de beweging van het platform in de buurt van zijn eigenfrequentie met ongeveer twintig procent te reduceren. Echter is de beweging van het platform nog te groot om tot acceptabele waarden voor de mens te komen (zie figuur hieronder).
De optredende versnellingen bij een waterlijnoppervlak van 30 m^2, het waterlijn oppervlak bepaalt voor een groot deel de beweging van het platform.

Meer informatie?

Je kunt hier het Word bestand downloaden met het mini-paper dat nader verslag doet van het onderzoek door Jasper van Lammeren en Johan van den Berg. Of stuur ze een e-mail.