Een groene oase op piepschuim

De Amsterdamse woonboot Yland is als een groene oase. Bezoekers uit de nog kale nieuwbouwwijken rond Amsterdam die vanaf de hoofdstedelijke Oosterkerk zuidwaarts lopen of fietsen, vergapen zich aan de rijke vegetatie rondom het tuinhuis van Arie Taal en Esther Vos. Samen beheren zij Yland. Al het groen groeit op hun 'drijvende inrichting' , zoals de officiële classificatie luidt van de gemeente Amsterdam. Piepschuim voorziet duurzaam in het drijfvermogen; sommige delen zijn al ouder dan vijftien jaar. De wilgen hadden Arie en Esther eigenlijk moeten knotten. Ze staan er woest bij op de plaats waar een paar jaar geleden een aantal wilgentakken in het piepschuim zijn gestoken.

Taal adviseert om voor drijvende eilanden altijd polystyreenschuim (piepschuim) te gebruiken. Yland heeft zijn blijvend drijfvermogen ook met grote bezoekersaantallen bewezen. Het idee van het piepschuim als bodem heeft Taal van zijn voorbeeld Jasper Grootveld die de drijvende tuinen in het stadsdeel Zeeburg bouwde. Ingepakt in bouwzijl, met daaromheen geknoopte netten, zorgen de blokken piepschuim van Yland voor een flexibele, makkelijk uitbreidbare drijvende structuur. Op de nieuwe website www.yland.org wordt in detail geïllustreerd hoe je kunt bouwen met veelal gratis, hergebruikt verpakkingsmateriaal.

Arie Taal en Esther Vos op hun "drijvende inrichting"

Het Yland drijft op het water, voor een gerenoveerd pakhuis.

Op zee zal het spontane groen van een eiland als Yland, inclusief de broedende gans, misschien minder vanzelf verschijnen. Maar met opvang van zoetwater plus eventueel de productie hiervan met behulp van golfenergie, kan een piepschuim eiland op zee ook een oase worden. Bovendien bestaan er ook zeeganzen en planten die meer zoutminnend zijn. Ook Taal weet goed wat op zee mogelijk is. Hij was zojuist teruggekeerd van een bezoek aan de Son of Town Hall, een drijvend vlot dat vanaf de Verenigde Staten naar Europa is gevaren. Het vlot is bijna geel gemaakt van restmaterialen, en is met vlag en wimpel voor zijn zeewaardigheidstest geslaagd. Voor de bemanning met de illustere namen Poppa Neutrino, zijn vrouw captain Betsy, Edward Carry en Rodger Doncaster, was de eerste storm evengoed een beproeving. Ieder doorstond die zo op zijn eigen manier. De Son of Town Hall is niet het eerste en ook niet het laatste vlot van Poppa en zijn helpers. Op www.floatingneutrinos.com staan andere projecten beschreven van het team. Meer inzicht in de ideologische achtergronden en de avonturen van Pappa Neutrino worden binnenkort door Taal gepubliceerd in het tijdschrift Bres. Het krijgt de titel: Over drijven met Gurdjieff en overleven op zee. Met de filosoof Gurdjieff erkent Taal dat we nog maar aan het begin staan van een ontdekkingsreis over zee. Die ons misschien wel met piepschuim ondersteunt in het leren over leven op zee. Ik ben dat met hun eens..

Frits Schoute