zaterdag 16 september 2000
De Telegraaf

Oud-hoogleraar werkt nu heel serieus aan zijn luchtkasteel
WONEN IN EEN
ECOBOOT
OP ZEE


Wie ernaar verlangt het bestaande te verbeteren, het onbekende te verkennen, en het vermogen bezit om een probleem vanuit een breed perspectief te benaderen, die is bij de TU Delft aan het juiste adres, zo valt op te maken uit de imagocampagne die de Technische Universiteit momenteel voert door middel van dagbladadvertenties.
Als er iemand is die aan dit profiel beantwoordt, dan is het wel prof. dr. Frits Schoute. Toen het woord laptop nog moest worden uitgevonden, fietste hij al door Hilversum met 'James' op de bagagedrager: de zelfgefabriceerde portable computer met behulp waarvan hij bij Philips 'wat hardware problemen' oploste.
Onder het motto 'Frits gaat te VER' nam hij onlangs, pas 52 jaar oud, afscheid van de TU Delft. De zelfbedachte en zelf gefinancierde Vervroegde Emeritaat Regeling wendt hij aan om een toekomstdroom te beproeven die Nederland nieuwe verten biedt: een drijvende leefgemeenschap op zee.

Wonen op zee is voor prof. dr. Frits Schoute méér dan een toekomstdroom. "Het wordt bittere noodzaak".


door YVONNE LAUDY
DELFT, zaterdag
Hij was jong en een veelbelovend wetenschapper. De industrie verwelkomde hem met open armen en het pluche van de universiteit lonkte. Toch wist de wiskundige Frits Schoute al op z'n dertigste dat de wonderschone carrière die hem wachtte niet zijn gehele leven zou vullen. Als kersvers gepromoveerde aan de prestigieuze Harvard University trof hij destijds op financieel gebied al een regeling die hem in staat zou stellen tegen z'n vijftigste 'iets totaal anders te gaan doen'.

"Er was nog een bijkomende reden", zegt hij. "Mijn vakgebied, de telecommunicatie, is zo dynamisch dat de ontwikkelingen niet zijn bij te benen. Toch verwacht men van een hoogleraar dat hij alles weet. Het risico bestaat dat je als oudere prof halsstarrig vasthoudt aan de kennis die je al bezit. Studenten luisteren misschien nog wel naar je, maar intussen vinden ze je een oude zeur en gaan gewoon hun eigen gang. Als je in zo'n hectisch vak zit, moet je het niet tot je pensioen willen volhouden, tenzij je doorstroomt naar een managementfunctie. Maar daar lag mijn ambitie niet." 
Waar zijn ambitie wèl ligt, is zonneklaar. Zijn afscheidsrede als hoogleraar stond er bol van. De onorthodoxe Frits Schoute trakteerde zijn geleerde gehoor op een bevlogen verhaal over het gedurfde project waaraan hij als oud-hoogleraar zijn nieuwe leven gaat wijden: een drijvende leefgemeenschap op water. De eerste aanzet daartoe, de ecoboot, moet over vijf jaar als proefstation voor de kust drijven. 
Het idee hiervoor werd geboren toen hij met een vriend zat te brainstormen over nieuwe uitdagingen in zijn post-universitaire leven. "We hadden de wildste fantasieën. Zelfs hebben we nog even overwogen om de techniek van het vliegende tapijt nieuw leven in te blazen, maar het ecoboot experiment leek ons tenslotte toch een beter idee. 

Duurzaam
Op zijn universiteitskamer, die hij vooralsnog behoudt omdat er nog wat zaken moeten worden afgerond, betoogt Schoute ("Zeg maar Frits, ik ben geen hoogleraar meer") dat zijn project een oplossing biedt voor tal van nijpende problemen. Hij heeft het tij mee. Terwijl buiten actievoerende vrachtwagenchauffeurs verlaging van de diesel-prijs eisen, prijst hij de zee als leverancier van duurzame energie. "De wind, de golven, de zon: op de ecoboot zullen ze optimaal worden aangewend voor de energievoorziening." 
Hij stelt het zich zo voor: een ponton gebouwd als een omgekeerde doos met de opening naar beneden waar de lucht gevangen zit die voor het drijfvermogen zorgt. Rondom de ponton bevindt zich een netwerk van dobbers, dat naar believen de golven dempt, zodat de ponton onder alle weersomstandigheden zijn stabiele ligging behoudt. Al doende leveren de dobbers de energie die nodig 

is om van zeewater drinkwater te maken. Voorts zijn de onderling verbonden dobbers elektronisch dusdanig toegerust dat ze zich automatisch hergroeperen, mocht er bij zwaar weer een kink in de kabel komen. Op de ponton komen windmolens die voor de huis-, tuin- en keukenenergie zorgen, maar bijvoorbeeld ook voor de voortstuwing, wanneer de behoefte ontstaat naar een andere plek op zee te verhuizen. In hangende vijvers zal vis geteeld worden en het o zo gezonde zeewier. En een shuttleboot zal een dienst met het vasteland onderhouden, want men wil misschien ook wel eens naar de Koninklijke Schouwburg, veronderstelt hij. Het is maar een greep uit de gedetailleerde beschrijving die Schoute op zijn afscheid ten beste gaf en die de een aan een luchtkasteel deed denken en de ander aan een boeiend concept voor een nieuwe leefwereld. 
"Ik pak de dingen nooit op een standaardmanier aan. Ik ben tamelijk innovatief, geloof ik", zegt Schoute, een steelse blik werpend op zijn 'James', de naar hedendaagse begrippen flink uit de kluiten gewassen draagbare computer die hij in 1978 construeerde en die op zijn werkkamer een ereplaats heeft gekregen. "Het uitdenken van het handvat was nog het ingewikkeldste", grinnikt hij. "Niemand die erin geloofde. Nu, bijna 25 jaar later, stikt het van de laptops." 
Eigenzinnig was hij altijd al. Als puber vertikte hij het om naar het gymnasium te gaan. "Ik wil geen dode talen leren", hield hij thuis in Scheveningen zijn ouders voor. Na zijn eindexamen HBS kon hij in het kader van een uitwisselingsprogramma tijdelijk naar de universiteit van Albuquerque in New Mexico. Koos hij daar voor Russisch. Eenmaal terug in Nederland werd het ernst: wis- en natuurkunde in Groningen, een studie waar hij de tijd voor nam, want er moest ook nog geroeid worden en niet zo'n beetje. Promoveren in Groningen trok hem niet aan. Zijn keuze viel op Harvard toen hij zowel door deze topuniversiteit als voor het fameuze Massachusetts Institute of Technology (MIT) was geselecteerd. Daar zat hij in 1977 met misschien zo'n duizend anderen ter wereld al op het internet, dat toen nog Arpanet heette. 
Vanuit zijn Married Student Housing-flatje drukte hij zijn proefschrift af op de printer van het Aiken Laboratory van Harvard. Maar in Nederland zat men niet te wachten op een whizzkid avant-la-lettre. Bij Philips ving hij aanvankelijk bot toen hij solliciteerde. Later zou hij voor deze multinational meerdere octrooien in de wacht slepen. 
 
25 jaar geleden fabriceerde hij al een laptop...

Hij is nooit voltijds hoogleraar geweest, omdat hij voeling wilde houden met de praktijk. Schoute: "Het is al lang niet meer zo dat de grijze koppen op de universiteit het monopolie op kennis bezitten. Ik sta soms versteld van de kennis en de creativiteit van jongeren, zowel binnen als buiten de universiteit. Ik heb dan ook hoge verwachtingen van 

"De tijd is rijp voor een drijvende leefgemeenschap voor de kust"

hun bijdragen aan het ecoboot-project, want wie maar wil kan op onze website (www.ecoboot.nl) commentaar leveren of ideeën aandragen." 
Dat het bittere noodzaak wordt om de mogelijkheden die de zee biedt in de naaste toekomst te benutten, staat voor hem als een paal boven water. "Over vijftig jaar zal 80 procent van de wereldbevolking, die dan tussen de acht en tien miljard mensen telt, in delta- en kustgebieden wonen. Er zal in deze gebieden een geweldige behoefte aan meer ruimte bestaan. De zee is dan een voor de hand liggende uitwijkmogelijkheid. 
Een andere reden is het opraken van gemakkelijk winbare fossiele brandstoffen. Zelfs de grootste optimist voorziet dat het over 50 jaar zover is als we er even achteloos mee blijven omgaan als we nu doen. In twee eeuwen tijd hebben we dan de olievoorraad opgesoupeerd die zich in een periode van honderden miljoenen jaren heeft gevormd. Afgezet tegen dat feit durf ik te stellen dat de huidige prijs van aardolie belachelijk laag is, al denkt de vervoerssector daar momenteel wat anders over. 
De lage prijs heeft tot gevolg dat de winning van wind- en golfenergie op zee nu nog niet lonend is. Toch is het de hoogste tijd om ermee te gaan experimenteren. De ecoboot biedt een uitstekend platform om deze duurzame energie-opwekking te onderwerpen aan de harde praktijk. En stel je voor dat het mogelijk blijkt om op grote schaal golfenergie aan te wenden voor het ontzouten van zeewater, dan zouden we een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de oplossing van een van de nijpendste problemen op aarde: het drinkwatertekort." 

Licht
Intussen laten studenten en belangstellenden op de website hun licht schijnen over de ecoboot. De een voorziet een nieuw rijk met koning Frits aan het hoofd, de ander vraagt zich af 'waarom Frits ons allen in de ecoboot wil nemen, terwijl hij toch bekend staat als iemand met wie je niet gauw het schip in gaat'. 
De echte discussie moet blijkbaar nog op gang komen. Schoute heeft er alle vertrouwen in. Eenmaal heeft hij op de universiteit met collega's gebrainstormd over zijn plan. Onder meer met Wubbo Ockels en diens broer Jan Hendrik. "Men was behoorlijk kritisch", zegt hij. "Te fantastisch en economisch niet haalbaar, te hoog Willy Wortel-gehalte", werd er gezegd. 'Hij is mijn vriend die mij mijn feilen toont' hield mijn moeder mij vroeger al voor. Ik heb mijn plannen toen wat bijgesteld: niet meteen een hele kolonie op zee, maar een bescheiden laboratoriumsetting, de ecoboot. Ik denk graag een stap vooruit; als hoogleraar werkte ik al aan de vierde generatie multimediasystemen, terwijl er nog volop gedokterd wordt aan de derde generatie. Ik voorzie: over vijftig jaar hebben onze kleinkinderen, die een huis zoeken de keus: te land of te water."